آینده شغلی و بازار کار مهندسی برق چیست؟

آینده شغلی و بازار کار مهندسی برق چیست؟

آینده شغلی و بازار کار  مهندسی برق چیست؟

 

طبق گزارش دانشگاه کالیفرنیا ،اداره آمار کار ایالات متحده امریکا (BLS) پروژه های استخدام مهندسی برق را از سال 2021 تا 2031، 2 درصد افزایش می دهد، در حالی که میانگین حرفه ها 5 درصد رشد خواهند کرد و نشان می دهد که آینده شغلی مهندسی برق و بازار کار رشته برق ممکن است شامل تقاضای بسیار قوی در صنایع مختلف باشد.

 

بازار کار مهندسی برق چیست - استخدام مهندس برق

 

  • طبق گزارش  BLS، پیش بینی می شود مشاغل مهندسی الکترونیک از سال 2021 تا 2031 رشد 6 درصدی داشته باشند که منعکس کننده افزایش تقاضا برای همه چیز از تلفن های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه خودران است.
  • بسیاری از کارگران مسن بازنشسته خواهند شد که در نتیجه به طور متوسط ​​سالانه 20100 شغل برای مهندسان برق و الکترونیک ایجاد می شود.
  • یک نظرسنجی در سال 2022 توسط نشریه  Electronic Design  نشان داد که 76٪ از کارفرمایان به دلیل کاهش تعداد دانشجویان مهندسی برق، در یافتن مهندسان برای موقعیت های آزاد با مشکل مواجه بودند.

 

علاوه بر این، دو قانون اخیر فدرال می تواند تقاضا بازار کار رشته برق برای مهندسان ارشد برق را در دهه آینده افزایش دهد.

  • طبق قانون سرمایه گذاری زیرساخت و مشاغل ، امریکا 1.2 تریلیون دلار در زیرساخت های آمریکا از جمله تولید و انتقال برق، حمل و نقل و اینترنت سرمایه گذاری خواهد کرد.
  • و طبق قانون ایجاد انگیزه های مفید برای تولید نیمه هادی ها و علم تراشه ها در سال 2022، 280 میلیارد دلار برای تقویت تولید داخلی ریزتراشه ها هزینه خواهد کرد.

 

 

صنایع برتر برای مشاغل مهندسی برق چیست ؟

با توجه به گزارش BLS، گروه متنوعی از صنایع و بخش‌ها بالاترین درصد استخدام مهندس برق را در سال 2021 داشتند.

  • خدمات مهندسی مانند طراحان، پیمانکاران و مشاوران: 21%
  • تولید، انتقال و توزیع نیروی برق: 9 درصد
  • دستگاه های پزشکی، ناوبری، اندازه گیری و کنترل: 7%
  • تحقیق و توسعه علمی: 5%
  • ساخت نیمه هادی: 4%

 

بازار کار رشته مهندسی برق و اینده شغلی مهندسی برق چیست

 

بخش های برتر استخدامی برای مشاغل مهندس برق چیست؟

BLS گزارش می دهد که کارفرمایان برتر بازار کار مهندس برق در سال 2021 نیز شامل گروه های مختلفی از صنایع بودند.

  • مخابرات: 18%
  • استخدام دولتی: 15%
  • ساخت نیمه هادی: 10%
  • خدمات مهندسی مانند طراحان، پیمانکاران و مشاوران: 8%
  • دستگاه های پزشکی، ناوبری، اندازه گیری و کنترل: 6%

 

مشاغل متداول مهندسی برق چیست؟

دانشجویان مهندسی که می‌خواهند بخشی از آینده شغلی مهندسی برق و بازار کار رشته برق باشند، باید انواع نقش‌هایی را که می‌توانند در بازار کار دنبال کنند، بدانند که بسیار و متنوع است. برای دانشجویی که در حال تحصیل برای تبدیل شدن به یک مهندس برق است، برخی از مشاغل رایج مهندسی برق طیف گسترده ای از گزینه های حرفه ای را نشان می دهد.

 

مهندس پخش 

در ایستگاه ها و شبکه های تلویزیونی و رادیویی، مهندسان پخش تجهیزات مورد استفاده برای پخش را نگهداری می کنند. آنها همچنین تجهیزات را در زمانی که ایستگاهی روی آنتن است، نظارت و عیب یابی می کنند. تجهیزات پخش می تواند از کنسول ها در استودیوها و اتاق های کنترل گرفته تا برج های انتقال را شامل شود.

براساس داده‌های وب‌سایت جبران خسارت Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه مهندس پخش تا فوریه 2023 حدود 65600 دلار بود.

 

استخدام مهندس برق -بازار کار مهندسی برق چیست

 

مهندس کنترل 

مهندسان کنترل دستگاه هایی را طراحی می کنند که عملکرد ماشین ها و فرآیندهای تولید را به ایمن ترین و کارآمدترین روش تنظیم می کنند. این سیستم ها می توانند از شبکه های الکتریکی گرفته تا وسایل نقلیه موتوری و اجزای هوافضا را شامل شوند. مهندسان کنترل همچنین سیستم های کنترل موجود را نگهداری، آزمایش و به روز می کنند.

طبق گزارش Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه مهندس کنترل در فوریه 2023 حدود 81300 دلار بود.

 

 بازار کار مهندسی برق چیست؟استخدام مهندس برق

 

مهندس سیستم 

مهندسان سیستم، سیستم های الکتریکی را طراحی و راه اندازی می کنند. اینها می توانند از سیستم های داخل یک ساختمان یا مجتمع گرفته تا کل شبکه برق متغیر باشند. مهندسان سیستم همچنین ممکن است سیستم های کامپیوتری، تراشه های کامپیوتری یا رباتیک را طراحی کنند. برای چنین کاری، یک مهندس سیستم ممکن است به پیشینه در زمینه های دیگر علم و فناوری مانند علوم کامپیوتر یا برنامه نویسی و... نیاز داشته باشد.

 

براساس Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه مهندس سیستم تا فوریه 2023 حدود 84200 دلار بود.

 

مدیر پروژه برق 

مدیران پروژه برق بر طراحی، ساخت و نصب سیستم های الکتریکی نظارت می کنند. این سیستم‌ها می‌توانند در خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری یا صنعتی، یا ساخت‌ وساز برق، مانند پست‌ها باشند. این کار دانش مهندسی برق را با مهارت های مدیریتی برای نظارت بر کارکنان، بودجه ها و برنامه ها ترکیب می کند.

براساس Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه مدیر پروژه برق در فوریه 2023 تقریباً 87500 دلار بود.

 

تکنسین پست برق 

تکنسین های پست برق برای عملکرد شبکه برق بسیار مهم هستند. آنها روی طراحی و نگهداری پست های برقی کار می کنند که برق را به خانه ها و مشاغل توزیع می کنند. این کار مستلزم دانش تجهیزاتی مانند قطع کننده مدار و ترانسفورماتور و درک نمودارهای شماتیک و همچنین توجه جدی به ایمنی است.

طبق گزارش Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه تکنسین  پست تا ژانویه 2023 حدود 77700 دلار بود.

 

مهندس سخت افزار 

در دنیای کامپیوتری با کارایی بالا امروز، طرح ها به طور مداوم در حال ارتقا هستند. مهندسان سخت افزار کار طراحی را هم برای سیستم های کامپیوتری و هم برای اجزای آن انجام می دهند. آنها نیازهای کاربر را ارزیابی می کنند، مشخصات را تنظیم می کنند، نمونه های اولیه را آزمایش می کنند و با توسعه دهندگان نرم افزار برای ایجاد ماشین های قدرتمندتر کار می کنند.

براساس Payscale، متوسط ​​حقوق سالانه مهندس سخت افزار در فوریه 2023 حدود 91300 دلار بود.

 

معمار شبکه های کامپیوتری 

در شرکت های بزرگ، ارتباطات به شبکه های کامپیوتری دقیق و قابل اعتماد، مانند شبکه های محلی (LAN) و اینترانت بستگی دارد. مهندسان شبکه این شبکه ها را طراحی، نگهداری و ایمن می کنند. وظایف آنها ترکیبی از دانش مهندسی برق و علوم کامپیوتر و همچنین توجه به جزئیاتی مانند سازگاری با تجهیزات است.

براساس Payscale، متوسط ​​حقوق معمار شبکه های کامپیوتری تا فوریه 2023، 124300 دلار در سال بود.

 

برخی از نوآوری های مهندسی برق در آینده چیست؟

از آنجایی که آینده مهندسی برق بسیار نزدیک به نوآوری است، چشم انداز مشاغل مهندسی برق در صنایع مبتنی بر نوآوری قوی تر است؛ صنایعی که در حال توسعه فناوری های جدید برای بهبود کیفیت زندگی، بهره وری انرژی، موفقیت تجاری جهانی و پایداری محیطی هستند.

تعدادی از صنایع و محصولات پیشرفته که چشم انداز رشد قوی را نشان می دهند به نوآوری های مهندسی برق بستگی دارند.

 

وسایل نقلیه الکتریکی

بازار وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در ایالات متحده افزایش یافته است، زیرا صنعت وسایل نقلیه موتوری در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گرمایش آب و هوا است. به گفته آزمایشگاه ملی آرگون در امریکا، فروش خودروهای پلاگین در ژانویه 2023 نسبت به سال قبل 47 درصد افزایش یافته است. خودروهای برقی تقریباً 8 درصد از کل خودروهای سبک فروخته شده را تشکیل می دهند.

با افزایش تولید خودروسازان، این اعداد ممکن است در دهه آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

 

بازار کار مهندسی برق چیست - استخدام مهندس برق

 

 S&P Global Mobility پیش‌بینی می‌کند که خودروهای برقی تا سال 2030، 40 درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند.

مهندسان برق برای چندین جنبه از طراحی و توسعه خودروهای برقی مورد نیاز هستند، از جمله موتورها، باتری‌ها و سیستم‌های الکتریکی.

مهندسان برق همچنین در ایجاد شبکه‌هایی از ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای الکتریکی مشارکت دارند تا سفرهای طولانی مدت را عملی کنند.

S&P Global Mobility پیش بینی می کند که تا سال 2030، ایالات متحده به 2.3 میلیون ایستگاه شارژ عمومی برای سرویس دهی به ناوگان 28 میلیون خودروی برقی نیاز دارد.

 

تکنولوژی های پوشیدنی :

فناوری پوشیدنی از سال 2000، زمانی که اولین هدست بلوتوث وارد بازار شد، راه طولانی را پیموده است. طبق تحقیقات بازار متفقین، فروش جهانی انواع فناوری‌های پوشیدنی سالانه 12.8 درصد افزایش می‌یابد که پیش‌بینی می‌کند تا سال 2031 به 184 میلیارد دلار برسد.

طبق تحقیقات بازار، دسته‌های برتر فناوری‌های پوشیدنی به سبک زندگی مربوط می‌شوند و همه آن‌ها مهندسی الکترونیک را در طراحی‌های خود شامل می‌شوند.

 

  • دستگاه‌های سلامت و تناسب اندام می‌توانند شاخص‌های سلامتی، مانند ضربان قلب را کنترل کنند، در حالی که فعالیت بدنی مانند مراحل را ردیابی می‌کنند.
  • ساعت‌های هوشمند خیلی بیشتر از اینکه زمان را مشخص کنند کارایی دارند. آنها می توانند از طریق صدا، متن و ایمیل ارتباط برقرار کنند .
  • عینک‌های هوشمند با خدماتی مانند جستجو، ارتباطات، پخش ویدئو و واقعیت افزوده، دسترسی صوتی کنترل‌شده به اینترنت را ارائه می‌دهند.
  • لباس‌های هوشمند دارای حسگرهایی هستند که می‌توانند داده‌های بیومتریک را اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را با برنامه‌ها به اشتراک بگذارند. برای مثال، لباس‌های هوشمند می‌توانند ضربان قلب و تنفس را برای تنظیم برنامه‌های تمرینی شخصی ردیابی کنند.

     

    بازار کاررشته برق چیست

 

شبکه های هوشمند 

خانه ها و ساختمان ها 75 % از برق ایالات متحده را مصرف می کنند. با برقراری ارتباط با شبکه برق، کاربران می توانند در زمانی که تقاضا کم است، برق بیشتری مصرف کنند و زمانی که تقاضا زیاد است، انرژی کمتری مصرف کنند، که هم هزینه ها و هم نیاز به نیروگاه های جدید را کاهش می دهد. به عنوان مثال، طبق گفته آزمایشگاه ملی امریکا Oak Ridge، جامعه ای در هوور، آلاباما که از کنتورهای الکتریکی هوشمند استفاده می کند، 44%  انرژی کمتری نسبت به جوامع تمام الکتریکی با کنتورهای معمولی مصرف می کند.

 

از سال 2007، برنامه کمک هزینه سرمایه گذاری شبکه هوشمند فدرال امریکا منجر به 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری عمومی و خصوصی در شبکه های هوشمند شده است که بیشتر آن به شرکت های تاسیساتی برای نصب کنتورهای هوشمند اختصاص یافته است.امریکا همچنین3 میلیارد دلار دیگر را در شبکه های هوشمند و ساختمان های هوشمند و در توسعه طیف وسیع تری از فناوری ها سرمایه گذاری خواهد کرد؛ این شامل فناوری‌هایی مانند سلول‌های فتوولتائیک خورشیدی، ذخیره‌سازی باتری الکتریکی و اقدامات کنترلی پیشرفته برای افزودن و حذف بار به و از شبکه‌ها می‌شود.

 

 مهندسان برق کلید طراحی تجهیزات و سیستم های کامپیوتری برای عملکرد این فناوری ها خواهند بود.

 

 بازارکار رشته برق چیست

 

رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI)

خودروسازان مدت‌هاست که از ربات‌ها برای کمک به مونتاژ خودروها استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر، اتوماسیون به سایر حوزه‌های تولید، مانند داروسازی، مواد غذایی، پلاستیک ،لاستیک و نیمه‌رساناها گسترش یافته است. تحقیقات گراند ویو گزارش می دهد که بازار جهانی اتوماسیون صنعتی و سیستم های کنترل در سال 2022 172 میلیارد دلار بوده و سالانه 10.5 درصد رشد می کند.

 

ادغام هوش مصنوعی، اتوماسیون را قدرتمندتر و کارآمدتر می کند. این ربات ها را قادر می سازد تا از تجربه یاد بگیرند و وظایف دقیق تر و پیچیده تری را انجام دهند. مهندسان برق به طراحی الگوریتم‌هایی که هوش مصنوعی را ممکن می‌کنند و سیستم‌های الکتریکی و حسگرهایی که اتوماسیون را ممکن می‌سازند، کمک می‌کنند.

 

ترکیب اتوماسیون و هوش مصنوعی نیز می تواند ایمنی را افزایش دهد. با تفسیر داده‌های حسگرها در ماشین‌آلات، سیستم‌های تولید هوشمند می‌توانند نقص‌ها را شناسایی کرده و خطوط تولید را تعطیل کنند. پهپادهایی که از راه دور کار می کنند می توانند موقعیت های خطرناک مانند خطوط برق سقوط کرده را قبل از ورود کارگران بررسی کنند.

 

بازار کار مهندسی برق چیست

 

دستگاه های اینترنت اشیا   (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) تراشه‌های کامپیوتری و حسگرها را در تجهیزات تعبیه می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند و کنترل شوند. چنین دستگاه هایی همچنین می توانند برای انجام اقدامات مستقل مانند تغییر دما، بدون هدایت انسان برنامه ریزی شوند.

تجهیزات اینترنت اشیا می توانند از دستگاه های خانگی مانند یخچال و ترموستات گرفته تا ابزارهای صنعتی متغیر باشند. مهندسان برق در بسیاری از جنبه های طراحی خود، از جمله مدارهای داخل آنها و شبکه هایی که آنها را به هم متصل می کنند، درگیر هستند.

 

 انتظار می رود که بازار جهانی اینترنت اشیا از 478 میلیارد دلار در سال 2022 به 2.5 تریلیون دلار تا سال 2029 برسد. در بخش صنعتی، بزرگترین کاربران مراقبت های بهداشتی، تولید، مخابرات و خدمات مالی خواهند بود.

 

بازار کار مهندسی برق چیست

 

دنیای متنوع مهندسی برق را کاوش کنید

آینده نوآوری، آینده مهندسی برق است، زیرا مهندسان برق نقش مهمی در طراحی و بهبود فناوری های جدید دارند که جهان ما را به جلو می برند. کسب مدارک پیشرفته مانند کارشناسی ارشد مهندسی برق و دکتری برق می تواند به دانشجویان کمک کند تا خود را برای موفقیت در این زمینه اماده کنند. موسسه پارسه با تمرکزبر مهمترین مباحث کنکورارشد برق، می تواند شما را برای قبولی و کسب رتبه برتر در کنکور ارشد و ورود به طیف وسیعی از مشاغل مهندسی برق در صنایع مختلف آماده کند.

 

این دوره شامل مجموعه ای از دروس تخصصی ارشد برق، زبان، مشاوره تحصیلی تخصصی و همراهی شما تا کسب رتبه برتر کنکور و ورود به دانشگاه های سطح یک ایران است.

 

منبع : گزارش دانشگاه کالیفرنیا درباره آینده شغلی مهندسی برق

 

 برای مشاوره  دقیق  فردی و تخصصی برای کنکور  کارشناسی ارشد برق و دکتری بر روی پارسه کلیک کنید و یا نام رشته را به سامانه پیامکی 02184388 بفرستید.

پارسه

شماره های پشتیبانی:

02184388 ☎

09390036525📞

اینده شغلی مهندسی برق-اینده شغلی مهندسی برق در ایران-اینده شغلی مهندسی برق الکترونیک-اینده شغلی مهندسی برق کنترل-اینده شغلی مهندسی برق گرایش قدرت-اینده شغلی رشته مهندسی برق
-مهندسی برق و اینده شغلی-بازار کار مهندسی برق-مهاجرت مهندس برق-مهندس برق-مهندسی برق یا کامپیوتر-آینده شغلی مهندسی برق الکترونیک-آینده شغلی مهندسی برق در ایران-آینده مهندسی برق در ایران-اینده مهندسی برق-آینده مهندسی برق-مهندسی برق-رشته مهندسی برق-معرفی مهندسی برق-مهندسی برق کنترل--آینده شغلی دکتری مهندسی برق-مهندسی برق در آلمان-مهندس برق در آلمان-آینده شغلی رشته مهندسی برق-آینده شغلی رشته مهندسی برق مخابرات-مهندسی برق شریف-آینده شغلی مهندسی برق - سیستم های قدرت-اینده کاری مهندسی برق-مهندس صنایع-مهندسی برق قدرت-آینده شغلی مهندسی برق مخابرات-آینده ی شغلی مهندسی برق-معرفی رشته مهندسی برق--آموزش مهندسی برق

 

 

مطالب مرتبط